Klachtenprocedure

Klachtenprocedure

Als Cranio-Sacraal therapeut doe ik er alles aan om u op een juiste en respectvolle manier te begeleiden. Toch kan het voorkomen dat u ergens niet tevreden over bent. Maak het dan bespreekbaar met mij. Ik sta open en eerlijk in het leven en streef ernaar om samen te zoeken naar een passende oplossing.

Als we er samen niet uitkomen: Beroepsvereniging en klachtenfunctionaris

Mocht dit voor u niet het gewenste resultaat geven of komen we er samen niet uit, dan is het mogelijk een onafhankelijke klachtenfunctionaris in te schakelen via de beroepsvereniging VBAG, www.vbag.nl. Via de VBAG kunt u een onafhankelijke klachtenfunctionaris van Quasir inschakelen.
Deze kan ondersteuning bieden bij formulering van de klacht of bij onvrede en helpt bij het zoeken naar oplossingen. Samen met u wordt gekeken naar de mogelijkheden om gehoor te vinden voor uw klacht. Uw klacht wordt binnen zes weken afgehandeld. De therapeut om wie het gaat, heeft er recht op om dit te weten en wordt op de hoogte gesteld.

Geschillencommissie: bindende uitspraak

Als de inzet van de klachtenfunctionaris of de wijze waarop uw onvrede of klacht is afgehandeld voor u onbevredigend is, dan kan de klachtenfunctionaris u adviseren zich te wenden tot de geschillencommissie. Deze geschillencommissie is onafhankelijk van alle partijen en gespecialiseerd in de complementaire zorg. Een uitspraak van de geschillencommissie over uw klacht (geschil) is bindend zowel voor u als de therapeut. De geschillencommissie doet binnen zes maanden uitspraak over uw klacht. Soms kan de commissie besluiten een schadevergoeding toe te kennen.

Tuchtrecht Complementaire Zorg (TCZ)

Beroepsbeoefenaren die zijn ingeschreven in het RBCZ-register vallen onder het tuchtrecht, dat verzorgd wordt door het TCZ. De praktijk is aangesloten bij een door de overheid erkende geschilleninstantie, Stichting Zorggeschil, en valt onder de onafhankelijke tuchtrechtspraak van de RBCZ. Als er sprake is van een ernstige klacht dan kan de klachtenfunctionaris u adviseren om uw klacht neer te leggen bij het Tuchtrecht Complementaire Zorg (TCZ), bij de Inspectie voor de Volksgezondheid of een civiel rechter. Het TCZ bestaat uit het College van Toezicht en het College van Beroep.

Voor meer informatie kijkt u op de website van mijn beroepsvereniging VBAG, www.vbag.nl (momenteel in revisie). U kunt ook contact opnemen met het secretariaat van de VBAG, op werkdagen telefonisch bereikbaar tussen 9 en 12 uur op nummer
040 2838988. U kunt ook een email sturen naar  secretariaat@vbag.nl

.
Februari 2025